Klimakoordinator til implementering af klimaplanen i Mariagerfjord Kommune
Er du passioneret omkring klima og har du erfaring fra tværgående projektarbejde i en kommune eller region? Så har vi en spændende mulighed for dig som klimakoordinator i Mariagerfjord kommune.
I sommeren 2023 vedtog Byrådet i Mariagerfjord Kommune Klimaplanen 2023-2026, og vi er allerede godt i gang med implementeringen. For at nå vores mål om at reducere CO2-udledningen med 66 % frem mod 2030 (sammenlignet med 1990-niveauet), har vi brug for en engageret og dygtig Klimakoordinator. Du kan læse mere om vores klimaplan her: Introduktion - Vores fremtid - vores klimaplan 2023-2026 - Mariagerfjord Kommune
Som Klimakoordinator vil du sammen med en kollega få ansvaret for at lede og koordinere implementeringen af klimaplanen. Stillingen er organisatorisk forankret i afdelingen for Miljø og Klima, hvor vi er 14 dedikerede kollegaer, som håndterer et bredt spektrum af opgaver, herunder myndighedsgodkendelse af virksomheder, landbrug, affald, jordforurening samt varmeplanlægning og klima.
Vi arbejder ud fra grundværdier som åbenhed, tillid og samarbejde, og vi sætter pris på en afslappet og humoristisk atmosfære. Vi lægger stor vægt på at hjælpe hinanden og udvikle et læringsmiljø, hvor alle bidrager med deres erfaringer og kompetencer.
Om stillingen:
Som Klimakoordinator får du en central rolle i at sikre, at kommunens klimaplan bliver omsat til konkrete handlinger. Du vil koordinere og understøtte de mange initiativer, der er en del af arbejdet med at reducere CO2-udledningen, fremme grøn omstilling og sikre en bæredygtig udvikling i kommunen.
Du skal sikre et tæt samarbejde mellem interne og eksterne interessenter og arbejde på at skabe et stærkt medejerskab på tværs af organisationen, borgere, erhvervsliv og andre aktører. Din opgave bliver at sørge for, at de fastsatte klimamål bliver realiseret gennem konkrete projekter og initiativer i samarbejde med både din klimateam-kollega, afdelingslederen og de øvrige relevante aktører.
Det betyder også, at opgaven ikke kan løses af dig alene. Hos os er stærke samarbejdsrelationer med både kollegaer og med eksterne partnere essentielle for at skabe langsigtede og meningsfulde løsninger på komplekse problemstillinger. Som klimakoordinator i Mariagerfjord Kommune er partnerskaber med vores omgivne samfund helt centralt for at realisere kommunens klimamål. Vi skal have tillid til hinanden, bringe hinanden i spil og være nysgerrige på at finde de gode synergier. I disse forandringsprocesser har du som kommunal medarbejder en faciliterende rolle, hvor dialog og kommunikation er bærende elementer i det daglige arbejde.
Du har en grundlæggende klimateknisk indsigt, der gør dig i stand til arbejde med klimapåvirkning og relevante analyser for at vurdere effekten af kommunens klimaindsatser samt udvikle strategier for at reducere CO2-udledning.
Dine primære arbejdsopgaver:
- Koordinering og implementering af Mariagerfjord Kommunes klimaplan: Du vil både få ansvar for specifikke initiativer og projekter og understøtte lokale projektledere i at sikre effektiv gennemførelse af klimaindsatser.
- Samarbejde og medejerskab: Du skal skabe et stærkt samarbejde mellem interne og eksterne interessenter, herunder kommunens forskellige afdelinger, lokale virksomheder, borgere og relevante samarbejdspartnere.
- Procesledelse: Du vil understøtte klimaplanens styregruppe og implementeringsgruppe i deres beslutningsprocesser, samt støtte processen om recertificering af klimaplanen i 2026.
- Ledelsesbetjening: Du vil sørge for, at politikere og relevante interessenter holdes løbende informeret om fremdrift, udfordringer og løsninger.
- Opfølgning og rapportering: Du vil overvåge fremdriften af klimainitiativerne og rapportere status og resultater til både politikere og andre interessenter.
Vi forventer, at du:
- Har erfaring ved at drive tværfaglige projekter i en offentlig administration.
- Har en relevant uddannelse på bachelor- eller kandidatniveau, fx indenfor klima, bæredygtighed, samfundsforhold eller offentlig administration.
- Besidder stærke kommunikative evner og har erfaring med at facilitere samarbejde på tværs af organisationer og aktører.
- Er analytisk og struktureret og kan håndtere flere projekter samtidig.
- Er initiativrig, målrettet og har et højt drive, samtidig med at du formår at skabe engagement og ejerskab hos både interne og eksterne aktører.
- Har indgående kendskab til kommunale processer og politikudvikling i en kommunal kontekst.
Vi tilbyder:
- En spændende og central rolle i arbejdet med at sikre kommunens grønne og klimavenlige udvikling.
- Mulighed for at arbejde på tværs af mange aktører og få indflydelse på, hvordan Mariagerfjord Kommune bidrager til at løse klimaudfordringerne.
- Et fagligt udfordrende og dynamisk arbejdsmiljø med stor selvstændighed.
- Fleksible arbejdsforhold og en arbejdsplads, hvor trivsel og samarbejde er i fokus.
- Et tæt samarbejde med kolleger, ledelse og lokale aktører i en kommune, der ønsker at tage ansvar for den grønne omstilling.
Ansøgningsproces
- Send din ansøgning og CV senest 2. december 2024 kl. 07:00
- Samtaler afholdes den 5. december 2024 på Hobro Rådhus, Nordre Kajgade 1. (Vi indkalder d. 3. december.)
- Ansættelsen begynder d. 1. februar 2025
Løn og ansættelsesvilkår
- Som udgangspunkt er stillingen en fuldtidsstilling på 37 timer pr. uge med fleksible arbejdstider. Stillingen er tidsubegrænset.
- Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst.
- Afdeling for Miljø & Klima er forankret i Teknik og Miljø samt Kultur og Fritid og har sit virke fra Rådhuset i Arden på Østergade 22. Det er let at komme hertil – hvad enten det er med cykel, bil eller tog.
For at være ansat i Mariagerfjord Kommune skal du have MitID.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte afdelingsleder Pernille Møller Rendal på 2483 5467 eller perre@mariagerfjord.dk eller klima- og energikoordinator Jana Fleischer på 2421 0915 eller janaf@mariagerfjord.dk.
Vi ser frem til at høre fra dig!
Om Mariagerfjord Kommune
Mariagerfjord Kommune er en af Danmarks smukkeste kommuner med en unik og varieret natur ved skov, strand og fjord. Vi ligger centralt mellem Aalborg og Aarhus og er på den måde et bindeled mellem Nordjylland og resten af landet. Vores mål er klart: Vi vil mere, og der er plads til flere. Derfor har vi fokus på at skabe de bedste rammer for vores cirka 42.000 borgere, for vores erhvervsliv og for udviklingen af kommunen.
I Mariagerfjord Kommune ønsker vi, at alle vores 3.400 medarbejdere oplever sig som en vigtig del af fællesskabet. Vi har frihed til at bringe vores kompetencer og ideer i spil, så vi løser kerneopgaven bedst muligt og gør en forskel for vores borgere. Vi har fokus på psykologisk tryghed og viser respekt for hinandens forskelligheder. Alle tager vi et medansvar for fællesskabet og opgaven, og derfor lægger vi også stor vægt på et velfungerende samarbejde i MED-organisationen.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Mariagerfjord Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Mariagerfjord Kommune, Østergade 22, 9510 Arden
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 02-12-2024;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6149573